Dydaktyka - kwiecień

 Tematyka zajęć dydaktyczno - wychowawczych na kwiecień

GRUPA „PSZCZÓŁKI”

 

TYDZIEŃ I. „Dobra kondycja i dobre zdrowie, wszystko Ci o nich przedszkolak opowie”

·        Urządzenie kącika lekarskiego w sali

·        Kształtowanie rozumienia określeń typu: „cięższe”, „lżejsze”, „waży tyle samo”

·        Nazywanie części ciała, próby określeń bólu i różnych dolegliwości

·        Nazywamy lekarzy specjalistów

·        Zapoznanie z drukowaną literą „h, H”

                                                                                  

                                                Zabawa naśladowcza „Knedle ze śliwkami”

Obieramy dwa ziemniaki: (naśladowanie obierania)

jeden taki, drugi taki. (pokazujemy duży i mały)

Umyjemy śliwek kilka – (naśladujemy mycie śliwek)

to jest pracy tylko chwilka. (odkładamy śliwki do miski)

Nasypiemy mąkę białą, (dzieci sypią jedną ręką i posypują drugą)

na knedelki doskonałą.

I dodamy jajko kurze, (tłuką i wrzucają jajko)

nie za małe, nie za duże. (wyrzucamy skorupki za siebie)

Będą knedle ze śliwkami. (ugniatamy ciasto)

Jeśli chcesz, to rób je z nami. (wałkujemy)

Zaraz je ugotujemy (wrzucamy do garnka)

i na obiadsobie zjemy. (głaszczemy się po brzuchu)

 

TYDZIEŃ II. „Zwierzęta domowe są szczęśliwe i zdrowe”

§  Wzbogacanie wiedzy na temat życia zwierząt hodowlanych

§  Poszerzenie wiedzy na temat roli owadów w uprawie roślin

§  Doskonalenie wiedzy o zwierzętach domowych i podwórkowych

§  Kształcenie umiejętności wypowiadania się o formach opieki nad zwierzętami

§  Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem

 

Masażyk „Koniki”

Brykał źrebak po łące. (opuszkami palców pukają w plecy kolegi)

Świeciło słonko gorące. (rysują słoneczko)

Brykała też mamusia, (opuszkami obydwu rąk przebiegają po plecach)

tatuś i krewni tatusia.

Gdy się koniki zmęczyły, (kładą obie dłonie na plecach)

na trawie się położyły.

Przypełzała do nich żmija. (palcem wskazującym rysują żmiję)

groźna żmija Wija.

- Syku, syku, wiejcie stąd,

kto nie zwieje, zrobi błąd.

- Iha –ha – konie zarżały i w stajence się schowały

(opuszkami palców przebiegają po plecach, na koniec chowają dłonie pod pachami koleżanki/kolegi

 

TYDZIEŃ III. „Wiosna do nas przybywa, swe kolory odkrywa” 

§ Wzbogacanie wiadomości nt. prac w ogrodzie

§ Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych

§ Wzbogacanie wiedzy o zwierzętach żyjących na łące

§ Poszerzenie wiedzy na temat roślin i zwierząt występujących w środowisku wodno-lądowym

§ Przybliżenie cyklu rozwoju żaby

Wiersz „Niezapominajki”

Niezapominajki

To są kwiaty z bajki!

Rosną nad potoczkiem,

Patrzą żabim oczkiem.

Gdy się jedzie łódką,

Śmieją się cichutko

I szepcą mi skromnie

„Nie zapomnij o mnie!”

 

Zabawa paluszkowa „Biedronka”

Biedronka mała, robaczki spotkała:

Z tym się przywitała, (wskazują na mały palec)

tego pogłaskała (wskazują palec serdeczny)

temu pomachała, (wskazują kolejne palce aż do kciuka)

tego zabrać chciała, z tym się pożegnała,

i do nieba poleciała.

 

TYDZIEŃ IV. „Praca różnych ludzi – poznajemy wybrane zawody”

§  Zapoznanie z wybranymi zawodami (pracownik poczty, sprzedawca,…)

§  Rozwijanie postawy poszanowania pracy ludzi

§  Ćwiczenia motoryki małej – przygotowanie do nauki pisania

§  Ćwiczenia ortofoniczne na głoskach „cz”, „sz”

§  Kształcenie umiejętności globalnego czytania

§  Ćwiczenia w porównywaniu liczb, posługiwanie się znakami „<”, „>”, „=”

 

Wiersz „Wszyscy dla wszystkich”

Murarz domy buduje, krawiec szyje ubrania,

Ale gdzież by co uszył, gdyby nie miał mieszkania?

A i murarz by przecie, na robotę nie ruszył,

Gdyby krawiec mu spodni i fartucha nie uszył.

Piekarz musi mieć buty, więc do szewca iść trzeba,

No, a gdyby nie piekarz, to by szewc nie miał chleba.

Tak dla wspólnej korzyści i dla dobra wspólnego

Wszyscy muszą pracować, mój maleńki kolego.