Dydaktyka-październik 2017

 TEMATYKA ZAJĘĆ WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNY

W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU

           

I TYDZIEŃ "KTO SIĘ ŚMIEJE, A KTO PŁACZE?"

             Żabki pierwszy tydzień października rozpoczną od wysłuchania wiersza H. Ożogowskiej „Przygoda”. Poznają przyczyny uczucia radości i smutku. Oglądać będą książki z obrazkami przedstawiającymi postacie i nazywać ich emocje. Podczas układania obrazków składających się z 3 elementów przedszkolaki będą rozwijać koordynacje wzrokowo – ruchową, przygotowywać się będą do procesu dokonywania analizy. Dostrzegać będą regularności powtarzające się w szeregu. Utrwalać będą znajomość i nazw owoców lasu. Żabki będą rysować kredkami ulubione zabawki – doskonalić będą umiejętności plastyczne, ćwiczyć prawidłowe trzymanie kredki.

 

TEMATYKA:

  • „Co się zdarzyło?”
  • „Zabawki na przyjęciu”,
  • „Parada kasztanków”,
  • „Pociąg z zabawkami”,

·       „Różne humory”,

 

H. Ożogowskiej  „Przygoda”

Skakał zając w górę, z góry, oj, skakał!

I połamał dwa pazury – zapłakał.

Kic! kic! – pobiegł do doktora, do sowy.

Kazała mu podać listek klonowy.

Owinęła całą łapkę wokoło.

Wyszedł od niej zając z miną wesołą.

A jak tylko mu się zgoją pazury,

będzie znowu skakał w górę i z góry.

 

Zagadki

Można ją kołysać, czesać i przebierać,

Można w małym wózku na spacer zabierać.

Lubią ją dziewczynki, chłopcy czasem też.

Co to za zabawka? Powiedz, jeśli wiesz. (lalka)

Ma dwa uszka, cztery łapki,

cały jest mięciutki.

Wszystkie dzieci go kochają,

bo odpędza smutki. (miś)

Mogą być drewniane albo plastikowe,

mają różne kształty i są kolorowe.

Możesz z nich zbudować wieżę lub robota,

zamek, samochodzik i domek dla kota! (klocki)

 

Ma cztery koła i kierownicę.

Dywan posłuży ci za ulicę.

Popchniesz go lekko – pojedzie prosto,

a ty zostaniesz jego kierowcą! (samochodzik)

 

Kiedy chcemy iść na spacer,

zakładamy je na nóżki.

Latem lekkie, zimą ciepłe,

kolorowe lub w kwiatuszki. (buty)

Na nim siadamy,

gdy obiad jemy, coś malujemy lub rysujemy.

Ma cztery nogi, oparcie też.

Co to za mebel? Może już wiesz? (krzesło)

 

II TYDZIEŃ „NASZA PANI”

             W trzecim tygodniu października Żabki dowiedzą się co to jest Dzień Edukacji Narodowej. Słuchając wierszy, opowiadań dzieci będą rozwijać mowę i myślenie. Z kolei podczas śpiewania piosenek dzieci będą rozwijać poczucie rytmu. Przedszkolaki na zajęciach plastycznych będą wykonywać laurki dla swoich Pań. Będziemy w tym tygodniu kształcić pomysłowość i kreatywność. Ponadto podczas tego tygodnia będziemy starać się kształtować umiejętność okazywania szacunku. W trakcie zabawy dydaktycznej "Policz i zagraj" dzieci będą liczyć w zakresie 3 i dalej (w zależności od swoich umiejętności), nie pomijając żadnego elementu a następnie będą musiały wystukać dźwięk przy użyciu instrumentów perkusyjnych. "Koncert dla naszej pani" to zajęcia umuzykalniające, podczas, których dzieci będą podejmowały próby wykonywania prostego układu tanecznego - zmieniając kierunek ruchu lub kroku tanecznego na sygnał słowny lub zapamiętany dźwięk muzyki.

 

TEMATYKA:

·       „Nasza pani”,

·       „Laurka z okazji Dnia Edukacji Narodowej”,

·       „Sprzątanie sali przedszkolnej”,

·       „Tor przeszkód”,

·       „Koncert dla pracowników przedszkola”,

W. Badalska „Nasza pani”

Spadły z drzewa dwa kasztany,

toczą się po trawie.

Zrobię sobie z nich konika,

w kąciku postawię!

Proszę pani, proszę pani!

Jak to zrobić mam?

Nasza pani, nasza pani

wszystko powie nam!

Mam w pudełku ładne kredki

żółte i czerwone.

Wezmę papier i kredkami

narysuję domek!

Proszę pani, proszę pani!

Jak to zrobić mam?

Nasza pani, nasza pani

wszystko powie nam!

Są w ogródku dwa zagonki,

kwiaty tam wyrosną,

gdy nasiona na zagonkach

posiejemy wiosną!

Proszę pani, proszę pani!

Jak to zrobić mam?

Nasza pani, nasza pani

wszystko powie nam!

 

III  TYDZIEŃ „LECĄ LIŚCIE Z DRZEW"       

W trzecim tygodniu listopada przedszkolaki będą określać charakter jesiennej pogody i występujące zjawiska atmosferyczne: pada deszcz, wieje wiatr, jest zimno, są mgły, niebo jest zachmurzone. W trakcie spaceru do pobliskiego parku dzieci będą obserwować jesienny krajobraz, zbierać dary jesieni oraz będą starać się zachowywać kulturalnie w miejscach publicznych. W trakcie licznych ćwiczeń grafomotorycznych będą rozwijać sprawność manualną i koordynacje wzrokowo - ruchową. W trakcie zabawy matematycznej "Liście, listki, listeczki" Żabki będą porządkować listki wyraźnie różniące się wielkością od największego do najmniejszego i odwrotnie. Podczas zabawy, „Co teraz?" dzieci będą zauważać rytm w 3 - elementowym układzie i będą go kontynuować. W trakcie zajęć plastycznych przedszkolaki będą układać "Kompozycie z liści", malować farbami jesienne krajobrazy, lepić z plasteliny dary jesieni. W trakcie zabawy "Wiewióreczka" będą utrwalać prawidłowy sposób oddychania i wymowy głosek. Podczas wyjść do ogrodu przedszkolnego dzieci będą rysować patykiem w ogrodzie, bawić się wykorzystując sprzęt terenowy, bawić się liśćmi, układać z nich bukiet

 

TEMATYKA:

·       „Kolorowa jesień”,

·       „Jak dzieci poznały kolory?”

·       „Kasztankowy pociąg”,

·       „Gdzie jest Piotruś?”,

·       „Kolorowe włosy”,

M. Kownacka „Wszystko leci”

Spojrzyjcie wokoło, dzieci:

jesienią wszystko leci!

– Gładko, posuwiście

lecą z drzewa liście…

Leci, w powietrzu płynie –

pajączek na pajęczynie!

Lecą… odlatują ptaki,

uskrzydlone nasiona – skrzydlaki…

Nawet na długiej… długiej linie –

latawiec pod niebem płynie!

Wszystko się w powietrzu niesie!

I to są dowody na to,

że nadlatuje – jesień…

a odlatuje od nas – lato…

 

IV TYDZIEŃ „ZWIERZĘTA PRZYGOTOWUJĄ SIĘ DO ZIMY”

W ostatnim tygodniu października zapoznają się z zasadami zakazu samodzielnego zbierania przez dzieci ze względu na niebezpieczeństwo dla ich zdrowia i życia. Ponadto poznają sposoby przygotowania się zwierząt do zimy (odloty ptaków, przygotowywanie zapasów na zimę, zapadanie w sen zimowy). Podczas zajęć umuzykalniających będą doskonalić pamięć muzyczną, wdrażać się do grupowego śpiewu piosenek o prostej linii melodycznej. Przedszkolaki będą podejmować próby zgodnego współdziałania w sytuacjach zadaniowych. Oglądać będą albumy przyrodnicze lub luźne ilustracje przedstawiające jeża. 

                                                                                                         

  

TEMATYKA:

·       „Poznajemy grzyby”,

·       „Ruda wiewióreczka”,

·       „Odloty ptaków”,

·       „Zapasy na zimę”,

·       „Kto zapada w sen zimowy?”

 

„Wiewiórka sprząta swoje mieszkanie”  - zabawa logopedyczna

Wiewiórka rozejrzała się po swojej dziupli (przesuwamy językiem po podniebieniu, wewnętrznych ścianach policzków i dole jamy ustnej). Zauważyła duży bałagan i postanowiła zrobić porządek. Zaczęła od odkurza­nia sufitu dziupli (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu od zębów do tyłu jamy ustnej), zdjęła też firanki (liczymy czubkiem języka górne zęby) i włożyła je do pralki (motorek wargami). Po chwili pralka płu­kała uprane firanki („przepychamy” powietrze między policzkami). Wiewiórka odkurzyła też ściany (prze­suwamy językiem po wewnętrznej stronie policzków) oraz podłogę (przesuwamy język na boki po dole jamy ustnej, za dolnymi zębami). Następnie rozwiesiła uprane firany (ponownie liczymy górne zęby czubkiem języka). Wiewiórka, bardzo zadowolona z wykonanej pracy, szeroko się uśmiechnęła (rozciągamy mocno usta w uśmiechu). Dumna wyjrzała z dziupli i rozejrzała się wokoło (język przesuwamy ruchem okrężnym wokół ust). Spojrzała w górę (sięgamy językiem w kierunku nosa), spojrzała w dół (sięgamy językiem do brody), rozejrzała się w prawo (językiem dotykamy prawego kącika ust), rozejrzała się w lewo (analogicznie – język do lewego kącika ust). Wszędzie był porządek i słychać było śpiewające ptaki (wymawiamy: fiu, fiu) (na podstawie: R. Sprawka, J. Graban, Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat, Gdańsk 2004).

 

H. Świąder  „Odlot ptaków”

Odleciały jaskółki, bociany,

zaznaczyły na niebie swe loty.

Wrócą wiosną, gdy śniegi stopnieją,

cieszą zawsze nas ptaków powroty.

Dokąd lecisz jaskółko lotko,

gdzie uciekasz przed zimą bocianie?

Wróćcie wiosną na pola i łąki,

bardzo smuci nas z wami rozstanie.

Wróć bocianie, kiedy zima minie,

wróć jaskółko, czekamy cię w maju.

Zaznacz drogę wysoko w błękicie,

to nie zbłądzisz, wracając do kraju.