Dydaktyka - grudzień 2017

 Tematyka zajęć dydaktyczno – wychowawczych na grudzień

Grupa „Biedronki”

 

Tydzień I „Listy do Mikołaja”

·       powtórzenie i utrwalenie wiadomości związanych ze Świętym Mikołajem

·       pielęgnowanie zwyczajów mikołajkowych

·       stwarzanie okazji do wyrażania pozytywnych uczuć

·       poznanie cyfry 3

·       poznanie pracy leśniczego – wzbogacanie wiedzy przyrodniczej na temat lasu i jego mieszkańców

·       zachęcanie do opiekowania się zwierzętami i dokarmiania ich podczas zimy

 

Trzy prezenty

W pewien poranek Mikołaj Święty,

przyniósł dla Ali trzy prezenty.

Pierwszy to lalka o złotych włosach,

ukryta była w cukierkowych stosach.

Drugi to książka o księżniczce Basi,

na pewno pokaże ją kuzynce Kasi.

Trzeciego wcale nie się spodziewała,

nawet o nim w liście nie pisała.

Był to instrument, o którym marzyła!

Piękna gitara w jej pokoju zagościła.

Teraz Ala od samego rana,

komponuje piosenki dla brodatego Pana.

 

 

Drogi Mikołaju

 

1. Jadą wielkie sanie

po gwieździstym niebie,   

a w nich worek z podarkami   

dla mnie i dla ciebie.   

A w nich worek z podarkami   

dla mnie i dla ciebie.

 

2. Siedzą w worku lale,

misie i zające.   

Trzeba zawieźć je do dzieci,  

zanim wstanie słońce.  

Trzeba zawieźć je do dzieci,  

zanim wstanie słońce.

 

3. Biegną renifery,

lecą skry spod kopyt,   

bo Mikołaj bardzo dużo  

dzisiaj ma roboty.  

Bo Mikołaj bardzo dużo  

dzisiaj ma roboty.

 

4. Drogi Mikołaju,

chciałbym ci przypomnieć,  

żebyś czasem w tym pośpiechu 

 nie zapomniał o mnie. 

 Żebyś czasem w tym pośpiechu  

nie zapomniał o mnie

 

Tydzień II „Zapraszamy na teatrzyk”

·       wyrabianie odwagi i śmiałości

·       pobudzanie do działań artystycznych

·       uwrażliwianie na sztukę

·       odkrywanie w sobie uzdolnień aktorskich

·       zapoznanie z pojęciami: teatr, scena, kurtyna, aktor, brawa

·       zapoznanie z techniką inscenizacji z wykorzystaniem cienia

 

Lampa i dziwadło

 

Lampa daje wiązkę światła,

dłoń przykładam – sprawa łatwa.

A na ścianę coś tam padło!

Jak to?! Co to za dziwadło?!

Co to? – myślę. – Ja się boję!

 

To coś robi tam rozboje!

Rusza paszczą, lecz nie słyszę,

choć ze strachu cała dyszę! I

 załapałam się za usta.

O! A ściana nagle pusta…!

 

Tydzień III „Ślady na śniegu”

·       rozpoznawanie zwierząt zasypiających w okresie zimowym

·       budzenie wrażliwości na potrzeby zwierząt

·       poznanie pożywienia potrzebnego zwierzętom do przeżycia podczas trudnych warunków

·       uwrażliwienie na zachowanie ostrożności podczas kontaktu z dzikimi zwierzętami

·       poznanie obrazu graficznego głoski P

·       poznawanie wody w różnych stanach skupienia

·       rozpoznawanie zjawisk pogodowych w odpowiednich porach roku

·       poznawanie sposobu odczytywania temperatury z termometr

 

 

Ślady na śniegu

 

1. Szukamy z tatą śladów na śniegu.

Może poszukasz też.

Tutaj sarenka przemknęła w biegu,

a tam był dziwny zwierz.

Tutaj sarenka przemknęła w biegu,

a tam był dziwny zwierz.

 

2. Tropy prowadzą we wszystkie strony.

Kto mógł zostawić je?

Stado wróbelków albo gawrony.

Zagadkę poznać chcę.

Stado wróbelków albo gawrony.

Zagadkę poznać chcę.

 

3. Różne kreseczki, kółka, kwadraty.

Pełen tajemnic świat.

Trzymam się mocno rękawa taty,

bo wieje mroźny wiatr.

Trzymam się mocno rękawa taty,

bo wieje mroźny wiatr.

 

Tydzień IV „Świąteczne drzewko”

·       poznanie wyglądu choinki i nazywanie środowiska, w jakim rośnie

·       zwrócenie uwagi na różnice i podobieństwa między iglastymi a liściastymi drzewami

·        poznanie części, z których składa się drzewo

·       utrwalenie schematu ciała poprzez rozpoznawanie różnych jego części

·        kształtowanie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony

·       zapoznanie z tradycjami świątecznymi

·       zapoznanie z wyglądem choinki bożonarodzeniowej

·       poznanie i utrwalenie treści kolęd

·        degustowanie potraw tradycyjnych

 

Choinka w lesie

 

„A kto tę choinkę

zasiał w ciemnym lesie?”

„Zasiał ci ją ten wiaterek,

co nasionka niesie”.

 

„A kto tę choinkę

ogrzał w ciemnym boru?”

„Ogrzało ją to słoneczko

z niebieskiego dworu”.

 

„A kto tę choinkę

poił w ciemnym gaju?”

„Jasne ją poiły rosy

i woda z ruczaju”.

 

„A kto tę choinkę

 wyhodował z ziarna?”

„Wychowała ją mateńka,

ziemia nasza czarna!”