Dydaktyka - grudzień 2017

 TEMATYKA ZAJĘĆ WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNY

W MIESIĄCU GRUDNIU

           

I TYDZIEŃ "ZAPRZĘG ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA"

Grudzień to najbardziej magiczny i wyczekany miesiąc w naszym przedszkolu. Dzieci czekają na Świętego Mikołaja, wykonują ozdoby świąteczne, ubierają choinkę, łamią się opłatkiem składając sobie życzenia podczas przedszkolnej Wigilii. Wysłuchają wiersza D. Gellner „Wieczór Mikołajkowy”, przy czym będą doskonalić umiejętność wypowiadania się całymi zdaniami. Przedszkolaki będą kolorować obrazek przedstawiający zaprzęg św. Mikołaja doskonaląc przy tym umiejętność mieszczenia się między konturami. Podczas zajęć umuzykalniających pt. „Grzeczne dzieci czekają na Świętego Mikołaja” dzieci będą wdrażać się do równego śpiewu, doskonalić pamięć muzyczną. W trakcie zabawy słuchowej „Kroki św. Mikołaja” doskonalić będą umiejętność określania źródła dźwięku. Z kolei percepcję wzrokową przedszkolaki rozwijać będą w trakcie składania z 3 części obrazka przedstawiającego renifera. W bieżącym tygodniu dzieci będą doskonalić umiejętność liczenia w zakresie 3 oraz porównywania liczebności zbiorów przez łączenie w pary.

             

TEMATYKA:

  • „Nadchodzi Święty Mikołaj”,
  • „Świąteczna skarpeta na prezenty”,
  • „Szalik dla Mikołaja”,
  • „Mikołajkowe prezenty”,
  • „Kupujemy prezenty”,

 

D. Gellner „Wieczór Mikołajowy”

 

Biały śnieżek, biały – grudniowy.

Piękny wieczór, piękny wieczór – Mikołajowy.

Paczki, paczuszki, woreczki, papier, sreberka, wstążeczki.

Z paczek lalki i misie wystawiają nosy,

śmieją się dzieci, śmieją się dzieci…

O, słychać ich głosy!

 

D. Gellner „Prezent dla Mikołaja”

 

A ja się bardzo, bardzo postaram

i zrobię prezent dla Mikołaja.

Zrobię mu szalik piękny i nowy,

żeby go nosił w noce zimowe,

i żeby nie zmarzł w szyję i w uszy,

gdy z burej chmury śnieg zacznie prószyć.

Niech się ucieszy Mikołaj Święty –

tak rzadko ktoś mu daje prezenty!

 

„Mikołaj i grzeczne dzieci”

 

1. Siwa broda, nos czerwony, ośnieżone czoło.

Kto tu idzie? Niesie worek i radośnie woła:

 

Ref.: To Mikołaj, ho, ho, ho!

Czy tu grzeczne dzieci są? (4x)

 

2. A gdy wreszcie do mnie przyjdzie, spytam go o zdrowie.

Powiem wierszyk i zaśpiewam, i tak mu odpowiem:

 

Ref.: Mikołaju, ho, ho, ho! Tutaj grzeczne dzieci są! (4x)

 

II TYDZIEŃ „STOŁÓWKA DLA PTAKÓW”

Celem zajęć dydaktycznych w drugim tygodniu grudnia będzie uwrażliwienie dzieci na trudną sytuację ptaków zimą. Przedszkolaki będą wyrabiać nawyk dokarmiania ptaków w porze zimowej. Wysłuchają opowiadania H. Łochockiej pt. „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”. Podczas zajęć plastycznych dzieci będą lepić ptaki z masy solnej wyrabiając elastyczność palców. Przedszkolaki będą się wdrażać się do uważnego słuchania muzyki instrumentalnej, zwracać uwagę na opadanie i wznoszenie się dźwięków. Kształtować będą świadomość schematu swego ciała. W tym tygodniu dzieci będą wdrażać do zgłaszania się do odpowiedzi przez podnoszenie ręki. Podczas ćwiczeń ortofonicznych dzieci będą naśladować odgłosy ptaków (ćwir, ćwir, kra, kra, uchu, uchu, pi, pi). Układać będą domino obrazkowe rozwijając przy tym spostrzegawczość. Będą układać i przyklejać na kartce z bloku karmnik składający się z 3 krótkich pasków i z 2 długich z papieru kolorowego – poprawnie posługując się określeniami długi, krótki.   

             

TEMATYKA:

·       „Wróbelek Elemelek”,

·       „Ptaki”,

·       „Głodny ptaszek”,

·       „Nasze dłonie”,

·       „Co wiemy o dokarmianiu ptaków”,

 

D. Gellner „Głodny ptaszek”

Dziecko I: Lata ptaszek po ulicy

w pierzastym śliniaczku.

Dzieci (razem): Chodź tu do nas, chodź tu do nas

mały, głodny ptaszku!

Dziecko II: Lata ptaszek po ulicy,

lata po podwórku…

Dzieci (razem): Chodź tu do nas głodny ptaszku

w pierzastym kapturku!

Ptaszek: Zimno w łapki!

Pusto w brzuszku!

Dziecko III: Dam ci zaraz garść okruszków!

Dziecko II: Nie rób takiej smutnej minki!

Dam ci chleba i słoninki!

Dzieci: Ptaszku! Ptaszku! Dokąd lecisz?

Ptaszek: Ja? Po żonę i po dzieci!

Po kuzynkę i kuzyna…

Dzieci: Strasznie duża ta rodzina!

Ale jeśli będzie trzeba,

przyniesiemy więcej chleba!

Dziecko I: Jedzą ptaszki podwieczorek

na środku podwórka.

Patrzcie! Śmieją im się oczy!

Śmieją ptasie piórka!

 

III  TYDZIEŃ „WESOŁA CHOINKA”   

Żabki poznają znaczenie słowa: tradycja, zwyczaj. Poznają tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia. Dzieci będą doskonalić umiejętności plastyczno – konstrukcyjne. Wysłuchają opowiadania U. Piotrowskiej „Śniegowe płatki na choinkę”. Po wysłuchaniu opowiadania będą doskonalić umiejętność wypowiadania się na jego temat. W trakcie tych zajęć poznają właściwości śniegu i lodu.  Ponadto będą kształtować myślenie przyczynowo – skutkowe. Dzieci będą rozwijać umiejętność odwzorowywania rysunków. Podczas zajęć dydaktycznych „Mały i duży prezent” przedszkolaki będą kształtować umiejętność określania wielkości mały – duży oraz rozwijać sprawność manualna i grafomotoryczną. Podejmą próby nauki piosenki pt. „My jesteśmy choineczki”. Podczas zajęć plastycznych „Łańcuch choinkowy” dzieci będą doskonalić sprawność manualną, czerpać radość i satysfakcję ze wspólnej pracy.

 

TEMATYKA:

·       „Ubieramy choinkę”,

·       „Śniegowe płatki na choince”,

·       „Mały i duży prezent”,

·       „Stroik na święta”,

·       „Świąteczne życzenia”

 

D. Gellner „Na złotym dywanie”

Choinko, choinko,

świąteczną masz minkę!

Łańcuszek wpleciony

w zieloną czuprynkę!

Stanęłaś w pokoju,

na złotym dywanie

i cień twój iglasty

zatańczył na ścianie.

Usiądę przy tobie

i podam ci rękę.

To nic, że masz trochę

kłującą sukienkę!

 

U. Piotrowska „Śniegowe płatki na choinkę”

 

Nareszcie zaczął padać śnieg. W świetle latarni podwórko wyglądało jak z baśni.

– Hej, hop! – cieszył się Trampolinek. – Lecą śniegowe gwiazdeczki.

Wybiegł przed przedszkole i patrzył, jak biały puch układał się na gałązkach drzew.

– A gdyby tak nazbierać śniegu i położyć na naszej choince? – pomyślał. – Dzieci przez cały dzień dekorowały zielone drzewko. Śnieżynki będą pasowały do ślicznych ozdób naszych maluchów. Wziął wiaderko i napełnił śniegiem. Jednak zanim doniósł je do sali, śnieżynki poznikały, zamieniły się w kropelki wody.

– A to pech! – zawołał Trampolinek. – Przecież musi być jakiś sposób, żeby płatki śniegu położyć na choince.

– Nie ma sposobu – odezwała się Sowa z okładki na książeczce. – Chyba, że umiesz czarować. I nie hałasuj tak, bo obudzisz zabawki.

– Kilka czarów znam, ale tylko takie malutkie czary.

I w tym momencie Trampolinek przypomniał sobie o bursztynowym serduszku. Dzięki niemu mógł przenosić się do Trampolinowej Krainy i odwiedzać swoich niezwykłych przyjaciół. Serduszko przechowywał w tajemnej skrytce. Cicho, sza, nikt nie może się o tym dowiedzieć.

Trampolinek wyjął serduszko i wyszeptał:

– Przenieś mnie do lodowego pałacu Śniegowej Wróżki.

I ledwo skończył mówić, już stał przed Śniegową Wróżką.

– A to niespodzianka! – Wróżka klasnęła w dłonie. – Odwiedził mnie mój mały przyjaciel. Co cię sprowadza?

Trampolinek opowiedział jej o swoim kłopocie.

– Tramoplinku, śnieg zawsze się topi w ciepłym miejscu.

– Jaka szkoda…

– Nie martw się. Coś wymyślimy. Przecież jestem wróżką.

I podała mu odrobinę magicznego pyłu.

– Posyp nim śnieg.

Poprawiła Trampolinkowi szalik i zapięła równo guziczki w kurtce. A on poprosił bursztynowe serduszko, żeby pomogło mu wrócić do przedszkola.

Na podwórku wciąż przybywało śniegu. Trampolinek delikatnie posypał go magicznym pyłem. Śnieg uniósł się wysoko, wysoko. I do rąk Trampolinka zaczęły spadać białe i srebrzyste płatki. A każdy wyglądał inaczej. Trampolinek pobiegł do sali i obsypał nimi choinkę. Następnego dnia dzieci najpierw przywitały się ze swoim zielonym drzewkiem.

– Proszę pani! Proszę pani! – wołały. – Jakie duże płatki śniegu spadły na naszą choinkę. Ale skąd się wzięły?

Przecież choinka nie wychodzi na spacer.

– Ktoś nam zrobił piękną niespodziankę – odpowiedziała pani. I spojrzała z uśmiechem na Trampolinka.

 

IV TYDZIEŃ „WITAJ NOWY ROKU”

W ostatnim tygodniu grudnia przedszkolaki będą przygotowywać się do nadejścia Nowego Roku. Wysłuchają opowiadania D. Piechoty „Zegar”. Ponadto będą doskonalić sprawność grafomotoryczną poprawiając po śladzie zegar. Dzieci poznają znaczenie kalendarza w życiu oraz samodzielnie przygotują kalendarz. Dzieci przygotują się również do balu sylwestrowego wykonując „wesołą” perukę. 

                                                                                                         

TEMATYKA:

·       Zegary”

·       „Kalendarz w czterech porach roku”,

·       „Sylwestrowy bal”

 

L. Wiszniewskiego „Zegar”

 

Idzie zegar cyku, cyku.

Nie ustaje dniem i nocą.

Czas odmierza równiuteńko.

Na co? Po co? Na co? Po co?

Żebyś w porę wstał z łóżeczka.

Zjadł śniadanie bez pośpiechu.

I nie pędził do przedszkola

aż zabraknie oddechu.

 

„Przedszkolak na 102”

 

Ref. Może na mnie liczyć mama, mama, mama.

Może na mnie liczyć tata, tata, tata.

Bo ja jestem przedszkolakiem na sto dwa, na sto dwa, sto dwa! (bis)

 

1. Już nie zrobię dziury w stole,

już nie szukam much w rosole,

już nie płaczę przed zastrzykiem:

jestem bardzo dzielnym smykiem, smykiem!

 

Ref. Może na mnie liczyć mama… (bis)

2. Umiem jeździć na rowerze,

nie grymaszę na spacerze,

chętnie zajmę się chomikiem:

jestem bardzo dzielnym smykiem, smykiem!

 

Ref. Może na mnie liczyć mama… (bis)

 

3. Sam ubieram się dokładnie,

sprzątam pokój bardzo ładnie,

nie załatwiam sprawy krzykiem:

jestem bardzo dzielnym smykiem, smykiem!

 

Ref. Może na mnie liczyć mama… (bis)

 

 

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku

wszystkiego najlepszego życzą

wychowawczynie grupy "Żabki"