Dydaktyka-styczeń 2018

 TEMATYKA ZAJĘĆ WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNY

W MIESIĄCU STYCZNIU

           

I TYDZIEŃ "KARNAWAŁ W PRZEDSZKOLU"

            W pierwszym tygodniu Nowego Roku nasze przedszkolaki będą się przygotowywać do balu karnawałowego, który odbędzie się 15 stycznia w naszym przedszkolu. Wysłuchają wiersza D. Gellner "Wybieramy się na bal" i będą uczestniczyć w rozmowie na jego temat. Sprawność manualną i koordynację wzrokowo - ruchową Żabki będą rozwijać poprzez wykonywanie ćwiczeń w książkach, w których będą kolorować obrazek mieszcząc się w liniach. Następnie ten obrazek będą musieli uzupełnić o brakujące elementy - przyklejając naklejki. Dzieci ponadto będą rozwijać percepcję wzrokową przez oglądanie ilustracji w bajkach i baśniach, na których będą wyszukiwać postacie, za które chciałyby się przebrać na bal przedszkolny. Wykonując maskę karnawałową dzieci będą wzbogacać doświadczenia plastyczne, doskonalić umiejętność posługiwania się klejem.

 

TEMATYKA:

  • "Wybieramy się na bal"
  • "Maska karnawałowa"
  • "Pokaz mody karnawałowej"
  • "Układanie rytmów"
  • "Wybieramy się na bal"

 

Tu mam brodę, tu policzki, (jedną ręką wskazują brodę, a potem obiema – policzki)

tu mam nosek, a tu czoło. (jedną ręką wskazują nosek, a potem czoło)

Tu są oczy, a tu usta, (obiema rękami wskazują oczy, a następnie usta)

które śmieją się wesoło! (zamaszyście rysują rączką na ustach szeroki uśmiech)

Cha, cha, cha! (naśladują głośny śmiech)

 

II TYDZIEŃ „MRÓZ NA DWORZE”

W drugim tygodniu stycznia przedszkolaki będą różnicować i nazywać zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy. Wysłuchają fragmentu wiersza I. Konopińskiego "Zima", który pozwoli im dostrzec zależność sposobu ubierania się od pogody. Orientacje przestrzenna dzieci będą rozwijać poprzez stosowanie określeń oznaczających położenie przedmiotów w przestrzeni: wysoko, nisko, obok, na, za, pod, przed. Żabki twórczość plastyczną rozwijać będą poprzez wykonanie prac plastycznych: "Zimowy pejzaż" oraz "Śnieżek na gałązce". W trakcie zajęć umuzykalniających dzieci będą wykonywać ćwiczenia regulujące oddech i kształtujące prawidłową postawę, naśladować lub samodzielnie wyśpiewywać krótkie 2 - 3 wyrazowe zdania, odróżniać rejestr dźwięków: wysoki i niski.

 

TEMATYKA:

·       "Śnieżny ranek"

·       "Śnieżek na gałązce"

·       "W co się ubrać, gdy na dworze mróz?"

·       "Co to będzie gdy woda zamarznie?"

·       "Skrzat w śniegu"

 

L. Konopiński „Zima”

Gdy zima do nas przychodzi

ze śniegiem, wiatrem i mrozem,

dziwią się ludzie starsi i młodzi,

że świat tak zmieniać się może.

A ja się cieszę szalenie,

z radości skaczę jak zając,

gdy z białych chmurek na ziemię

miliony gwiazdek spadają.

To śnieg tak prószy i prószy

na lasy, pola i drogę,

a mróz wciąż szczypie mnie w uszy,

choć ja go szczypać nie mogę.

 

H. Zdzitowiecka „Kolorowe szybki”

Zrobiły dzieci w ogródku koło przedszkola śniegowy domek. Jest w tym domku i dach z wysokim kominem, są i drzwi gościnnie uchylone, tylko największy kłopot z oknami. No, bo przecież w oknach muszą być szybki. Ładne, równo przycięte szybki, a kawałki lodu z kałuży są brudne i nierówne.

– Jak tu zrobić ładne okienka? – martwią się dzieci.

– Już wiem – mówi pani – będziemy mieli śliczne kolorowe okienka, ale nie dzisiaj. Dopiero jutro.

– Jutro?                                                  

– Dlaczego jutro?

– A co to będą za okienka? – dopytują się dzieci jedno przez drugie.

– Zobaczycie. Zrobimy je sami, ale z pomocą mrozu.

Bardzo się dzieci dziwią, jak mróz może im pomóc w robieniu okienek, i to kolorowych.

 

 

III  TYDZIEŃ „Z BABCIĄ I DZIADKIEM”      

Ten tydzień będzie poświęcony szczególnym osobom - naszym babciom i dziadkom. Żabki będą uczestniczyć w pogadance na temat "Co robią babcie?" po czym będą próbować nawinąć wełnę na kłębek. Dzieci będą również klasyfikować przedmioty według wybranej cechy jakościowej: wielkości, kształtu lub koloru. W zabawie "Samolot" dzieci będą doskonalić aparat mowy. Przedszkolaki w trakcie zabawy "Składanki z kół" będą zauważać zmiany wynikające z czynności manipulacyjnych wykonywanych przez siebie i dostrzegać zmiany odwracalne i nieodwracalne. Podczas zabawy „Moja głowa, moje nogi” Żabki będą utrwalać znajomość części ciała. Dzieci będą doskonalić spostrzegawczość oraz poznają sposoby spędzania czasu wolnego w towarzystwie babci i dziadka.

 

TEMATYKA:

·       "Smakołyki z kuchni babci"

·       "Szalik w prezencie"

·       "Kolorowa gąsienica z życzeniami"

·       "Jak miło i wesoło płynie czas"

·       "Kto pierwszy nawinie kłębek?"

 

„Piosenka dla babci i dziadka”

1. Przyszli goście: puk! puk! puk!

Biją serca: stuk! stuk! stuk!

 

Ref. Dla kochanej babci,

kochanego dziadka

nie zabraknie dzisiaj kwiatka. (bis)

 

2. Przyszli goście: tralala!

Każdy gość laurkę ma.

 

Ref. Dla kochanej babci(bis)

 

Z. Rogoszówna  „Niechaj dziadzio z babciunią”

Niechaj dziadzio z babciunią

tak nam długo żyją,

póki komar i mucha

morza nie wypiją.

A ty mucho, ty komarze,

pijcie wodę powoli,

aż się dziadzio i babcia

nażyją do woli.

 

IV TYDZIEŃ „ZABAWY NA ŚNIEGU I LODZIE”

Przedszkolaki ostatni tydzień stycznia rozpoczną od zabawy tematycznej "Przyjęcie u Eskimosów". W trakcie wykonywania pracy plastycznej "Zimowy obrazek z serwetki" dzieci będą wykazywać zainteresowanie działalnością plastyczną i będą eksperymentować, korzystając z różnych materiałów plastycznych. Po zakończeniu pracy każde dziecko nazwie wykonaną przez siebie pracę. W trakcie pobytu w ogrodzie przedszkolaki będą brać udział w organizowanych zabawach ruchowych , biegać do wyznaczonego celu oraz będą korzystać z urządzeń i sprzętów znajdujących się na placu zabaw. Będą rozwijać kompetencje matematyczne poprzez określanie liczby elementów. Podczas zajęć matematycznych dzieci będą rozwijać umiejętność uważnego słuchania i zainteresowania tekstem. Nauczą się refrenu piosenki „Biała zima”.

                                                                                                         

TEMATYKA:

·       "Zabawy na śniegu"

·       "Na lodzie, na górce i na śniegu"

·       "Wyprawa na narty"

·       "Zimowy obrazek z serwetki"

·       "Deń, deń na saneczkach"

 

1. Biała zima, zima biała,

biała droga z lodu cała,

na ślizgawce ja i pies, ja i pies, ja i pies.

Stop! Uwaga! Aaaaaaa! Bęc!

 

Ref.: Nie do jedzenia,

nie do gryzienia,

nie do lizania,

nie malinowy,

nie waniliowy,

lód ślizgawkowy! (bis)

 

2. Mama w śniegu, w śniegu tata,

mróz za nosy wszystkich złapał,

na ślizgawce ciepło jest, ciepło jest, ciepło jest.

Stop! Uwaga! Aaaaaaa! Bęc!

 

Ref.: Nie do jedzenia… (bis)

 

M. Konopnicka „Sanna”

Jasne słonko, mroźny dzień,

A saneczki deń, deń, deń,

Aż koniki po śniegu

Zgrzały się od biegu.

Jasne słonko, mroźny dzień,

A saneczki deń, deń, deń.