Dydaktyka - luty

Dydaktyka  - luty 2018

TEMATYKA ZAJĘĆ WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNYCH W MIESIĄCU LUTYM.

I TYDZIEŃ – "ZABAWY NA ŚNIEGU I NA LODZIE".

W pierwszym tygodniu lutego dzieci wysłuchują wiersz "Zabawy na śniegu podczas którego będą doskonalić percepcję słuchową i rozwijać umiejętność wypowiadania się na dany temat. Podczas zajęć umuzykalniających dzieci będą grać na instrumentach muzycznych. Podczas ulubionych zajęć plastycznych "Żabki" wykonują zimową kompozycję z serwetek. Na zajęciach będą eksperymentować z różnymi materiałami plastycznymi.

TEMATYKA:

·         "Zabawy na śniegu".

·         "Na lodzie, na górce i na śniegu".

·         "Wyprawa na narty".

·          "Zimowy obrazek z serwetki".

·         "Dzyń, dzyń na saneczkach".

         "Biała Zima".

1.      Biała zima, zima biała

biała droga z lodu cała,

na ślizgawce ja i pies, ja i pies.

Stop! Uwaga! Aaaaa! Bęc!

Ref.  Nie do jedzenia,

nie do gryzienia,

nie do lizania,

nie malinowy,

nie waniliowy,

lód ślizgawkowy. (bis)

2.      Mama w śniegu, w śniegu tata,

mróz za nosy wszystkich złapał,

na ślizgawce, ciepło jest, ciepło jest.

Stop! Uwaga! Aaaaa! Bęc!

 

II TYDZIEŃ – "SPOTKANIE BAJEK".

W drugim tygodniu lutego "Żabki" będą słuchać różnych bajek: "Czerwony Kapturek", "O rybaku i złotej rybce", "Kopciuszek", "Kot w butach". Dzieci podczas słuchania bajek będą rozwijać wyobraźnię i koncentrację. Podczas słuchania opowieści ruchowej "W krainie bajek" dzieci będą odgrywać proste role teatralne. Będziemy rozmawiać o swoich ulubionych bajkach dzieci będą prezentować książki przyniesione z domu. Następnie dzieci będą malować farbami plakatowymi swoją ulubiona postać bajkową. Podczas zajęć dydaktycznych "Zgaduj-zgadula" dzieci będą rozwiązywać proste zagadki o tematyce bajkowej kształtując przy tym logiczne myślenie. Rozwijając mowę i myślenie dzieci wysłuchają wiersz T. Kubiaka "Kup mi mamo książeczkę".

TEMATYKA:

·         "Dlaczego dzieci lubią bajki?".

·         "Koła, kółka, kółeczka".

·         "W krainie bajek".

·          "Moja ulubiona postać z bajki".

·          "Bajkowa zgaduj-zgadula".

T. Kubiak "Kup mi mamo książeczkę".

Kolorowe książeczki,

 kolorowe bajeczki,

w kolorowych bajeczkach,

 kolorowy jest świat.

Kup mi mamo książeczkę,

 przeczytamy bajeczkę,

 a w bajeczce tej – dziwy. Każdy poznać je rad. (...)

 

Zagadki

Co to za dziewczynka: Twarz biała, jak śnieżynka. Krasnoludki ją kochają, przed złą macochą ukrywają (Królewna Śnieżka).

Gdy mam ją do babci posłała, wilka w lesie spotkała (Czerwony Kapturek).

Co to za niezwykła ryba, czarodziejską moc spełniania życzeń skrywa (Złota rybka).

 

III TYDZIEŃ – "MALI BADACZE - EKSPERYMENTY Z WODĄ".

Trzeci tydzień to gry i zabawy związane z pojęciem woda. Dzieci poznają co to jest woda i jakie ma znaczenie ma w przyrodzie. By się tego dowiedzieć dzieci zobaczą przedstawienie prezentowane przez nauczyciela "Deszczowy król" Doroty Gellner. Podczas zabawy badawczej, dzieci dowiedzą się co pływa, a co tonie. "Żabki" będą badać pojemność różnych pojemników, będą też sprawdzać co się stanie ze śniegiem gdy potrzymamy go chwilę w dłoniach. Dzieci będą słuchać wiersza  J. Tuwima "Rzeczka" rozwijając przy tym mowę, myślenie i doskonalić koncentrację uwagi. Podczas zajęć plastycznych dzieci poznają nową technikę plastyczną i będą doskonalić umiejętność posługiwania się pędzlem. Na koniec tygodnia utrwalimy wiadomości na temat wody. Dzieci będą rozwiązywać zagadki słowne rozwijając przy tym logiczne myślenie.

 

 

TEMATYKA:

·         "Deszczowy król".

·         "Ile wody jest w butelce?".

·          "Rzeczka".

·          "Mokre obrazki".

·          "Co wiemy o wodzie?".

J. Tuwim "Rzeczka".

Płynie, wije się rzeczka Jak błyszcząca wstążeczka,

Tu się srebrzy, tam ginie, A tam znowu wypłynie.

Woda w rzeczce przejrzysta, Zimna, bystra i czysta,

 Biegnąc mruczy i szumi, Ale kto ją zrozumie?

Tylko kamień i ryba Znają mowę tę chyba,

 Ale one, jak wiecie, Znane milczki na świecie.

IV TYDZIEŃ – "Z WIZYTĄ U LEKARZA".

Ostatni tydzień lutego to czas, gdy dzieci dowiedzą się co to jest zdrowie, jak wygląda praca lekarza. Dzieci zrozumieją konieczność dostosowania swojego ubioru do temperatury i warunków panujących na dworze, by zapobiec chorobom. By wdrożyć dzieci do aktywnego uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych poświęconych zdrowiu, zostaną zorganizowane różne zabawy. Podczas zajęć zostaną dzieciom przypomniane zasady zdrowego odżywiania. Dzieci na ilustracjach będą wskazywać zdrowe produkty i te które szkodzą zdrowiu. Dzieci będą słuchać piosenki "U lekarza" i podejmować próby śpiewu refrenu z użyciem instrumentów. Na koniec tygodnia dzieci utrwalą wiadomości na temat pracy lekarza, zasad odżywiania i dbania o zdrowie.

"U lekarza"

1.       Idę z mamą do lekarza.

Chociaż rzadko się to zdarza,

ale czasem przez dni parę

kaszel mam i mam katarek.

Ref.:  A psik! A psik!

Lekarstwa łyk,

by katar szybko znikł. (bis)

2.       Już pan doktor zajrzał w gardło

i opukał i osłuchał,

i zapisał mi lekarstwo,

i tak szepnął mi do ucha:

Ref.:  A psik! A psik!

Lekarstwa łyk

i zdrowy będzie smyk. (bis)